Skip to content

Dungeons and Dragons 5e: Klasser!

Dungeons and Dragons 5e: Klasser!

ADVARSEL: Hvis du ikke liker Dungeons & amp; Dragons og er slatt av med ord som "system", "hit terninger" og "stave spor" ... Kjor na! Og ikke se tilbake.

Ok, for de fa som er igjen, skrev jeg nylig et innlegg om 5. utgave (eller 5e som det er kjent for de kule barna) Players Handbook, der jeg sang rosene sine. Siden da har jeg hatt gleden av a faktisk spille i et spill opp til 6 niva og onsket a ta seg tid til a snakke om klassene i litt mer detaljert. Jeg har bare sett noen fa av dem i spill, selv om jeg na har sett nok av systemet til a kunne utdanne gjetninger om de gode og darlige trekkene til de andre.

Klar? Her gar vi ...

Big hit terninger og muligheten til a legge til din AC til din AC, synes barbaren sterkere for meg enn i tredje utgave. Du vil ikke v re i stand til a matche AC av fighter i rustning (med mindre du har virkelig heldig rullende statistikk), men du vil ikke v re langt unna. Ogsa studsende sverdblad med kun kraften i dine mektige muskler er helt enkelt kult og lar deg helt ga inn i kampen Conan stil. Rage evner er ogsa mye moro og lar deg berserk din vei til seier.

Det er to varianter nar du kommer til hoyere nivaer. Den enda mer BERSERK versjonen og totem dyr versjonen. Begge far litt pene triks.

Barbarian er ogsa bra for spillere som er nye pa systemet, da de har et ganske lite sett med muligheter a vurdere i kamp.

I 5e far Bards en ganske sot avtale. Opp til 9 nivaer avstopning, sjenerose staveautomater og bedre treff poeng og rustning enn en veiviser, samt bard-spesialtilbud. Sa vi snakker en full caster som ogsa kan kjempe og far helbredende magi. Hores litt odelagt for meg. Jeg vil fortsatt ikke spille ett sinn deg fordi jeg ikke liker bards veldig mye. Men hvis jeg gjorde det, ville dette v re utgaven jeg ville ga pa.

Du kan velge a v re bardy bard, i sa fall kommer du til a hakke fra andre stavelister (synger sanger og kaster fireball *) eller en fighty bard, i sa fall far du middels rustning, et ekstra angrep og muligheten til a kaste og angrep i samme sving.

Sa Bards ser ganske bra ut i 5e. Hvis du liker den slags ting.

Clerics er ganske mye som de alltid har v rt. Ogsa opp til 9 nivaer avstopning og bedre rustning enn en bar, antas a kompensere for det faktum at resten av partiet vil ha helbredelse fra tid til annen (selv om dette er mindre av et problem i 5e som tegn kan gjenopprette hit terning under hviler ). Sa helbredelse og buffing med litt zapping som du kanskje forventer.

Hver prester velger et guddommelig domene som gir dem bonusspell for sine lister, sammen med spesialtilbud. Det er for mange til a liste her, men prove spesialtilbud inkluderer: a v re i stand til a bruke tung rustning, kanalisere guddommelig kunnskap til midlertidig bruk av ferdigheter, og maksimere skaden av et angrepsstav.

Clerics forblir en sterk klasse med god nytte bade inn og ut av kamp.

Jeg synes a huske en tid da Druids ikke var sa gode som prester. Den tiden har gatt. Druider far fremdeles god avstopning, d8 treff og middels rustning som er ganske bra av flaggermuset. Men vent. Vent der. Vi ma snakke om Wild Shape. Wild Shape er fantastisk. Det lar deg omdanne til et dyr (som alltid er kult). Pa lave nivaer kan du ikke bli et flygende dyr, men du kan fortsatt v re noe lite for speiding eller noe toft for a slass. Du far dyrene fysiske statistikker og angrep, og deres treffpunkter legger til pa deg. Det er fantastisk!

Du kan v re en druidy druid hvor du far noen (gyte) bonusspell og noen fine naturstilteknikker (gyte) ELLER DU KAN V RE EN BADASS SHAPESHIFTER DRUID OG V RE DODDELENDE B R PA 2 NED NIVA. Men helt ditt valg, de har begge fatt fordeler.

Fighters er ganske solid (det er ikke en ordspill). Som du forventer far du bedre treffpoeng enn alle unntatt barbarerne, og de beste rustningene og vapenvalgene. De far ogsa flere evne oppgraderinger (som er enda sterkere hvis DM bruker FEATS-systemet).

De far noen interessante valg a gjore ogsa. Du kan v re den (relativt kjedelige) mesteren som gir deg bedre krus og ting. Eller du kan v re Battle Master som gir deg spesiell taktikk du kan bruke til a endre strommen av kamp. Jeg vil gjerne se hvordan en av disse spiller. Til slutt kan du v re en Eldritch Knight (tittelen alene selger meg) hvor du kommer til a tilkalle magiske vapen og kaste staver og teleporter! Bad. Ass.

Jeg elsker 5e munken. De har en fin folelse for dem. God angrepshastighet, ikke darlig AC, med tanke pa at de ikke bruker rustning og noen nydelige evner drevet av Ki som gjor at de kan unnslippe super-rask eller sprang som de gjor i kampsportfilmene. Ogsa: De kan fange piler!

Du kan velge a v re kampsport munk, en badass skygge ninja munk eller en kul elemental boying munk. Det er en vinn / vinn / vinn.

Paladins rock. De gjor bare, det er et faktum i livet. Utmerkede treffpunkter, AC og massevis av kule evner som beskyttende auraer, legger pa hender (det er helbredelse for nybegynnere) og et godt stavevalg som gir veldig interessante taktiske valg. Mange av deres staver kan bli kastet som bonushandlinger ogsa, slik at du ikke engang mister et angrep for a bruke dem. Og de far sla. Smite gir deg mulighet til a brenne stavspor for mye ekstra skade. Rolling mange skader terning er en av livets spesielle fornoyelser. Du burde prove det.

Du kan v re en tradisjonell heroisk paladin (fantastisk), en naturpaladin (ikke sa fantastisk), eller en hevnpaladin (fantastisk og har stor emo potensial).

Jeg har alltid folt at Rangers har manglet noe. I 5e far de et godt utvalg av smakfulle evner, middels rustning, d10 slagspunkter. Hvis du er i deres favoriserte terreng, virker de kjempebra. Hvis du ikke er ... ja, det virker ikke sa bra. Likevel kan de helbrede (men sa kan en paladin) og de har noen kule buffs (nesten like bra som en paladin). Sa, hvis du vil v re en dynamisk fighter type og ikke har lyst til a spille en fighter eller en paladin, sa er Ranger for deg. Alternativt hvis du vil spille en rask, smidig kamp og ikke liker Rouges eller Monks, er det ogsa et godt valg. For noen om det handler det om smaken. Og hvis du virkelig vil ha en karakter som er hjemme i villestedene og du ikke liker Druids, sa anbefaler jeg hjertelig Ranger.

Du kan velge a v re en toff kampy som far litt pene triks, eller du kan fa en dyrebarder som kjemper pa din side (men bare pa bekostning av dine handlinger). Eller du kan velge en annen klasse. Bare nevner det.

Ah, jeg husker da Rogue bare kunne snike angripe humanoider som hadde organer pa vanlige steder. Hvis du kom opp mot ondode, demoner, helvete, det meste av monstermanualen, var skurken omtrent like mye som trollmannen nar de skulle lope ut av staver. Ikke lenger! Na kan rogues snike angripe alt.

Men jeg gar ned. The Rogue er din lunte speider med sterke ferdigheter, lys rustning, d8 hits og selvfolgelig sneak attack. De jobber ganske bra og har flere triks for a stoppe deg med a bli mashed av den forste ildkulen eller giganten med en okse som du moter.

Du kan velge a v re en Roguey Rogue, og fa bonuser til a klatre og snike seg. Eller du kan v re en Assassin hvor du kommer til a drepe ting virkelig effektivt (jeg tviler pa at mange folk vil ga for den!) Eller Arcane Trickster hvor du far noen fine staver og en spesiell versjon av Mage Hand eller som jeg liker a kalle det , handen til uendelige sneakangrep.

Avhengig av spesialitet du gar for, er skurkroller et annet godt bet for nye spillere.

Jeg har aldri rort fjerde utgave D & D, men jeg kan fortelle deg at Sorcerer er bedre i 5e enn de var i 3. eller 3.5. D6 hit poeng, ingen rustning (men dette er ikke nytt), og selvfolgelig 9. niva stoping. Sorcerer har mindre stavelister enn de andre klassene, men kan alltid kaste det de trenger nar de trenger det, og takket v re et veldig fint metamagisk system kan enten handle trollstikkpoeng for a fa ekstra staver eller bruke poeng for a forbedre staver for a gjore dem mer subtil, vare lenger, v re mer skadelig etc. Det er et enkelt system som gir dem stor fleksibilitet. Ogsa cantrips (ditt laveste niva magi) kan kastes uendelig na, slik at du aldri gar tom for staver og angriper cantrips skala som du niva, slik at de aldri blir foreldet. Woo hoo!

Du kan velge a v re en drakonisk trollmann og fa naturlig rustning, vinger og element re bonuser, eller du kan velge den andre **. Ikke velg den andre.

Ah gud jeg elsker Warlock-konseptet. Du er en spellcaster som far dine krefter gjennom en avtale med en overnaturlig enhet. Warlocks far en blanding av staver, invokasjoner (spesielle evner gitt av patronen) og andre spesialiteter avhengig av hvilken vei du tar. Alle ablilites er ikke skapt like, og jeg tror Warlocks fungerer best med folk som har en god forstaelse av systemet. D8 HP og lette pansar er bare gode nok til at du tror at du kan kjempe, men med mindre du far de riktige evnene bak deg, vil det ende raskt og darlig. Ved forste oyekast kan stavsporene virke straffende lavt, men i motsetning til andre hjul, gjenvinning krypter etter noen kort hvile, noe som gjor det mye mindre smertefullt.

Du kan velge a v re en fighty warlock (som er full av stil, men vanskelig a trekke av effektivt), en magisk warlock (som har potensial til a v re veldig sterk) eller fa en kraftig kjent (ogsa veldig sterk).

Som jeg sa, Warlocks er fulle av smak, men trenger noye planlegging.

Veivisere rock. Som Sorcerers og Warlocks drar de nytte av uendelig cantrips. De har et mye bredere staver enn sine kolleger, men ma forberede dem pa forhand. De far ogsa rituelle casting (og jeg bor legge til, sa gjor Bards og Clerics), som gjor at de uendelig kan kaste noen rituell stave, selv om slike stopegods tar 10x sa lenge som normalt. Alle de klassiske staverne er i (du kan fly, teleportere, skyte ild, endre form, bruke illusjoner, oppdode de dode, osv.).

Det er mange forskjellige staveskoler du kan velge a spesialisere seg pa, og de har alle noen virkelig flotte triks, selv spadom. Spesielt spadom.

Sa der gar du. Alle klassene har ting som gar for dem og fortjener a spille. Ga og spill dem! Seriost, hvis du liker D & D, har det aldri v rt en bedre tid.

* En bard med fireball? WTAF! Dette odelegger verden pa et grunnleggende niva.

** Hvor staverne har sjansen til a fa tilfeldige effekter, som forvandler deg til en sopp. Nei bare nei.

3 svar pa & ldquo; Dungeons and Dragons 5e: Klasser! & Rdquo;

Jeg har kjopt Starter Set, og alle bokene (utrolig kunst), men har egentlig ikke hatt sjansen til a spille den enda, selv om anmeldelsen din gjor meg glad for det. Min spillegruppe er forelopig dypt i et Glorantha-sett HeroQuest-spill som er veldig rollespill-orientert, men jeg ser etter a komme tilbake til en gammel skole D & D, min forste kj rlighet. Selv om det ikke er gamle skoleregler.

Takk! Og du vil ikke bli skuffet, 5e er deres beste enna etter min mening.

Jeg liker hvordan nar du snakker om warlock du ikke nevner eldritch blast i det hele tatt. Som etter min mening gjor dem dumt gode.


Hilsen! Vil du spille i det mest populære kasinoet? Vi samlet det for deg. Registrer deg nå!