Skip to content

Ancient Legal Papyri bringer tapt verden til liv.

Ancient Legal Papyri bringer tapt verden til liv.

Alle har hort om de gamle jodiske religiose rullene som ble oppdaget ved Qumran ved Det Dodehavet i midten av det 20. arhundre. Men hvem er klar over at nesten 100 juridiske papyri har blitt funnet i samme region, eller at de tillater uovertruffen tilgang til den gamle sosiale verden i Judea og Nabatea i perioden fra 100 fv til 200 e.Kr.?

Dodehavet landskap (Pixabay)

Sa, som na, gikk du til en advokat (& ldquo; scribe & rsquo; for a bruke deres betegnelse) nar du hadde et stort problem eller en stor mulighet i livet ditt. Juridisk papyri omhandler sporsmal som har betydning. Og sa, som na, var det i partiene & rsquo; interessen for a sikre at de uttalt de fakta noyaktig; med disse dokumentene er det ingen problemer med litter r sjanger eller religios tro pa a skjule var tolkning av dataene. Likevel er stipendiet disse papyri har tiltrukket sa langt, fokuserer nesten helt pa deres juridiske dimensjoner.

Pa begynnelsen av 1950-tallet begynte medlemmene av Ta'r Amireh Bedouin-stammen a vende seg opp pa Rockefeller-museet i Ost-Jerusalem for a selge lovlig papyri, noen av dem i Nabatean Aramaic. Dette forte til ekspedisjoner for a finne kilden eller kildene til disse dokumentene.

Det var tidlig suksess av et lag pa Wadi Murabba i 1952. Men i mars 1961 slo et medlem av et team ledet av Yigael Yadin, som utforsket en hule hoyt i et klippeflate i Wadi Hever, pa jackpotten. En stein som ropte under foten, avslorte det listige skjulte skjulestedet hvor en jodisk kvinne Babatha, Shims datter, hadde skjult noen av hennes personlige eiendeler og en skinnsakkel som inneholdt hennes arkiv pa 35 juridiske papyri. Hun hadde gjemt seg i hulen med andre jodiske flyktninger fra romerne i slutten av Bar Kokha-opproret fra 132-135 ar.

Bar Kokhba solv tetradrachm (Wikimedia Commons)

Romerne, som hadde bygget en leir pa plataet rett over hulen, ma ha fanget Babatha og hennes folgesvenner og enten drept eller slaver dem. Andre gjenstander ble funnet i hulen, inkludert en cache av vakre bronsefartoy og bokstaver fra Bar Kokhba selv, og det er derfor kalt "Letterens hul".

Disse 35 papyri forteller oss sa mye om Babatha og hennes familie ved fodsel og ekteskap som vi na vet mer om henne enn noen annen jodisk kvinne fra antikken. Den greske papyri fra arkivet ble utgitt i 1989 og de som ble skrevet i jodisk eller nabateansk arameisk i 2002.

De eldste fire av papyrene (P. Yadin 1 fra 94 CE og P. Yadin 2, 3 og 4 fra 99 e.Kr.) er skrevet i den nabateanske arameiske, den forste av en skribent og de andre tre av sin bror. Det har lenge blitt anerkjent at P. Yadin 2 og 3 er knyttet til salg av en datapalmplantasje i den nabateanske byen Maoza, pa den sorlige kysten av Dodehavet i 99 e.Kr. av sin eier, den nabateanske kvinnen Abi - & quot; Adan. Hun solgte forst frukthagen til en Archelaus, en Nabatean strategos, nesten en provinsiell guvernor, og sa solgte hun bare en maned senere en utvidet versjon til Babathas far, Shim & lsquo; on. A bringe P. Yadin 1 og 4 inn pa bildet tillater at den spennende historien om kjopet blir fortalt.

Bronse Skaler funnet i Wadi Hever. CC-BY-SA 3.0 (Wikimedia Commons)

Babathas registrering av eiendomsdokument for den arabiske romerske folketellingen i 127 CC-PD-Mark (Wikimedia Commons)

Shim har fatt gitt frukthagen til Babatha senere (kanskje i forbindelse med ekteskapet hennes) fordi hun registrerte det blant hennes eiendom i den romerske folketellingen i 127 e.Kr. av det som siden da hadde blitt (siden 106 e.Kr.) Arabia. Hennes registreringsdokument (P. Yadin 16) er godt bevart.

Disse dokumentene gir gjennomgaende bevis for betydningen av datatyrking i lokalokonomien. Omfattende vanningsanlegg, godt innenfor kapasiteten til Nabatean hydraulikk, matte installeres og vedlikeholdes for a holde de torste datapalmene vannet. Datoer holdt seg godt, hadde en hoy matverdi (da som na blir brukt av nomader som beveger seg over orkenen) og tiltrukket en god pris. Det var ogsa dato dyrking pa En-Gedi, pa vestsiden av Dodehavet, igjen, i vanningsomrader. Mange andre papyri fra regionen er landbruksmessige i naturen, spesielt ved innspilling av salg eller leieavtaler av gardsbruk.

Likevel dato dyrking var tydelig en usikker virksomhet. Store formuer kunne bli vunnet ved a engasjere seg i det, men ogsa sa kunne de ga tapt. Nabateanske menn synes regelmessig a ha lant fra sine koner for a finansiere sitt engasjement i denne form for landbruk. Slike lan var sikret mot ektemenn & rsquo; eiendom og gjerninger ga konene rikelig med kraft til a avskrekke om nodvendig. Etter at hennes andre ektemann dode pa grunn av en stor sum penger, ble Babatha grep fra frukthager av hans og ble saksokt av barna i sitt forste ekteskap for a stoppe henne. Hennes bryllupskontrakt med hennes andre ektemann, som han selv utarbeidet, er P. Yadin 10.

Et annet aspekt av den sosiale og okonomiske enheten som var Maoza i 99 CE, opplyst av disse fire papyri, er det gode forholdet mellom Shim og pa sine naboer i Nabatean. Han er faktisk den eneste joden som er nevnt blant en stor mengde Nabateans som var partier til gjerninger, slektninger til disse partiene, vitner og skriftl rde. Likevel ser vi ham ikke bare innga en transaksjon med en nabatansk kvinne uten a kreve noen jodiske vitner, men ogsa sikre hjelp ved oppkjopet av en Nabatean strategos ikke mindre. Arkeologiske bevis tyder pa at folk som bor i denne regionen ved slutten av forste arhundre CE hadde samme kl r og ble begravet pa samme mate. Det var en felles kultur selv om jodisk og nabateansk arameisk var noe annerledes, med den sistnevnte som hadde en tung infusjon av arabiske ord.

Nar relasjoner mellom ulike etniske og religiose grupper i denne regionen er sa fulle i dag, er det helsestilt a vurdere en annen historisk setting, som Maoza i 99 CE, da forhold mellom de to hovednasjonene var paviselig positive.

Philip Esler er Portland Chair of New Testament Studies, University of Gloucestershire. Dette stykket dukket opp opprinnelig pa OUPBlog pa Oxford University Press og gjengis med tillatelse.

Alt innhold som tilbys pa denne bloggen, er kun til informasjonsformal. De amerikanske skolene for orientalsk forskning (ASOR) gir ingen uttrykk for noyaktigheten eller fullstendigheten av informasjon pa denne bloggen eller funnet ved a folge noen linker pa denne bloggen. ASOR vil ikke v re ansvarlig for eventuelle feil eller utelatelser i denne informasjonen. ASOR er ikke ansvarlig for tap, skader eller skader pa displayet eller bruk av denne informasjonen. Meningene som uttrykkes av bloggere og de som gir kommentarer, er deres alene, og gjenspeiler ikke ASORs meninger eller noen medarbeider derav.


Hilsen! Vil du spille i det mest populære kasinoet? Vi samlet det for deg. Registrer deg nå!